середа, 7 квітня 2021 р.

Дистанційне навчання. Українська мова 11 клас. 06.04.21

 Тема. Дієслово. види, часи, способи дієслів.

Мета: поглибити і систематизувати знання про морфологічні ознаки дієслова, його форм: відмінюваних, невідмінюваних, розширити знання про стилістичні функції дієслова

1. Коментар вчителя.

Дієсловом називається частина мови, яка означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робить (робив, зробив, робитиме, зробить, робив би, зробив би і под.) предмет? що з ним робиться (робилося, зробилося, робитиметься, зробиться, робилося б, зробилося б і под.)? Наприклад: працює, біг, прийшов, казатиму, прочитає, співав би, морозить, нудило та ін.

Дієслово може означати: а) конкретну фізичну дію (будувати, писати, вмиватися); б) переміщення у просторі (бігти, йти, їхати); в) процес мислення (думати, аналізувати, осмислювати); г) процес мовлення (говорити, повідомляти, розповідати); ґ) процес сприйняття органами чуття (бачити, чути, нюхати); д) стан особи чи предмета (сидіти, стояти, сумувати); е) бажання (хотіти, бажати, прагнути); є) ставлення до когось або до чогось (любити, ненавидіти, поважати); ж) зміни (молодіти, старіти, червоніти) і под.

Морфологічними ознаками дієслова є: вид (доконаний чи недоконаний), перехідність або неперехідність; воно змінюється за способами, часами, числами, а також особами (у теперішньому й майбутньому часах та наказовому способі) і родами (у минулому часі та умовному способі).

У реченні дієслово найчастіше виконує функції присудка або частини складеного присудка. Наприклад: Сонце вже сховалося за вільшечки, пустило крізь листя тоненькі рожеві стріли (Г. Тютюнник); Ніч здавалась днем (Ліна Костенко) (З посібника).

Інфінітив і дієприслівник належать до невідмінюваних форм дієслова, а решта — до відмінюваних.

Система відмінюваних форм дієслова, які виражають категорії способу, часу, особи і числа, становлять дієвідмінювання.

Інфінітив, дієприкметник і дієприслівник належать до недієвідмінюваних, або непредикативних, форм дієслова (За М. Жовтобрюхом).

2. Практичні завдання.

Прочитайте. Знайдіть дієслова та дієслівні форми, визначте їх семантику, вкажіть морфологічні ознаки виду, перехідності/неперехідності, час, число та спосіб.

Море поблискує злою блакиттю, водяний пил б’є його білим крилом. Вигнулось, знялось крило вгору і, пронизане сонцем, упало. А за ним летить друге і третє. Здається, що незнайомі блакитні птахи налетіли раптом на море і б’ються завзято грудьми, піднявши вгору білі широкі крила... Вітер заганяє дихання назад у груди. Взяв дерева за чуба і гне до землі. Все зігнулось на острові-кораблі, що несеться по морю на чорних вітрилах (За М. Коцюбинським).

► Укажіть синтаксичну роль у реченні дієслів та дієслівних форм.

Визначте й проаналізуйте усі дієслівні форми, поділивши їх на дієвідмінювані та недієвідмінювані, відмінювані та незмінні. З'ясуйте значення дієвідмінюваних дієслівних форм (фізична дія, рух, стан, розумова, сенсорна діяльність тощо). Визначте синтаксичну роль у реченні.

1. Весна. Садочки зацвіли, неначе полотном укриті, росою божою умиті (Т. Шевченко). 2. В гаю щебетали соловейки, кували зозулі, туркотали горлиці, щебетало всяке птаство (І. Нечуй-Левицький). 3. Не кажи нічого, не подумавши, то й сміятися не будуть (І. Карпенко-Карий). 4. І листя пожовкле вітри рознесли (Т. Шевченко). 5. Здається, гори перевертав би й не чув би втоми (М. Коцюбинський). 6. Маленький хлопчик став дорослим (Ліна Костенко). 7. Як я люблю оці години праці, коли усе навколо затиха під владою чаруючої ночі (Леся Українка).

3. Коментар вчителя.

Частина дієслів, змінюючись за способами і часами, не змінюється, проте, за особами, родами й числами. Їх називають безособовими. Вони вживаються тільки або у форми 3-ї особи однини, або у формі середнього роду: світати — світає, світало, світатиме, світало б, нехай світає; щастити — щастить, щастило, буде щастити, щастило б, нехай щастить.

Ці дієслова переважно означають:

1) явища природи: смеркає, похолодало, розвиднюється, дніє;

2) стан людини: морозить, лихоманить, не спиться, хочеться, кортить;

3) уявлення про долю: щастить, таланить, фортунить.

При безособових дієсловах підмета не буває. Вони виступають у ролі присудків у безособових реченнях (І. Ющук).

4. Практичні завдання.

Розподільчий диктант. Запишіть слова у три колонки: особові дієслова; безособові дієслова; особові дієслова, які можуть уживатися в безособовому значенні.

Малювати, таланити, сіріти, глянути, дощити, весніти, кипіти, говорити, смеркати, нудити, написати, гриміти, щастити, мріяти, замести, дніти, світліти.

5. Домашнє завдання. Скласти таблицю "Дієслово і дієслівні форми в українській мові"; збірник ЗНО стор. 314-354 (тести)


Немає коментарів:

Дописати коментар

Дистанційне навчання. Зарубіжна література 10 клас. 14.05.21

 Тема. Позакласне читання. Цикл творів Сью Таунсенд про Адріана Молуа. Еволюція головного героя, формування характеру й цінностей. Мета: поз...