пʼятниця, 9 квітня 2021 р.

Дистанційне навчання. Зарубіжна література 11 клас. 09.04.21

 Тема. Ясунара Кавабата-лауреат Нобелівської премії з літератури. Стислі відомості про життя митця. Відображення специфіки японської культури, традицій, звичаїв у повісті "Тисяча журавлів.

Мета:розуміння основних проблем та ідеї повісті «Тисяча журавлів» Я. Кавабати, мотивів поведінки персонажів; поглиблені вміння аналізувати характери головних героїв літературного твор.

1. Навчальна лекція (конспект)

Японія для європейських країн упродовж тривалого часу була terra incognita, незвіданою землею через її віддаленість і закритість. За тисячоліття там сформувалися багата й своєрідна культура, особливі звичаї, традиції й менталітет. Один із визначних прозаїків XX ст., лауреат Нобелівської премії 1968 р., Ясунарі Кавабата, блискуче втілив у своїй творчості «сутність японського мислення». Він зазначав: «Захоплюючись сучасною літературою Заходу, я іноді намагався наслідувати її зразки. Але по суті своїй я — східна людина й ніколи не сходив із власного шляху...». Проза Я. Кавабати м’яка, лірична, сповнена тонких нюансів. Його манеру письма можна порівняти з цвітінням сакури, пелюстки якої символізують прекрасні миттєвості життя. Митець прагнув розкрити таємний, прихований сенс буття, змушуючи читачів шукати істину разом.

Ясунарі Кавабата (1899-1972) — японський письменник, лауреат Нобелівської премії (1968), народився у сім’ї лікаря — високоосвіченої людини, яка любила літературу й мистецтво. Батьків Ясунарі втратив рано, його виховували родичі. Навчаючись у початковій і середній школах м. Осака (19101917), Ясунарі зацікавився живописом та літературою, багато читав Під час навчання в Першому коледжі Токіо (1917-1920) він познайомився з російською літературою, віддаючи перевагу творам Л. Толстого та А. Чехова. Навчався в Токійському університеті на відділенні англійської, а згодом японської літератури (1920-1924). Перший значний твір Кавабати, який привернув увагу критики й читачів,— новела «Танцівниця з Ідзу» (1925), екранізована 1935 р. кінорежисером Госьо. У своїх творах Я. Кавабата розкриває загальнолюдські цінності, спираючись у художніх пошуках на естетику й національну самобутність класичної японської літератури. 1960 року за підтримки держдепартаменту США Ясунарі здійснив турне кількома американськими університетами (зокрема, Колумбійським), де вів семінари з японської літератури.

Повість «Країна снігів» (1934-1937), визнана літературними колами найпомітнішим явищем ліричної прози, найповніше виявила систему художнього мислення Ясунарі Кавабати. Книга містить окремі ліричні оповідання, об’єднані спільною тематикою: нерозділене кохання, краса природи північної Японії — країни снігів. Найзначущими творами Кавабати повоєнних років є повість «Тисяча журавлів» (1951) та роман «Стогін гори» (1953). 1950 року Кавабата Ясунарі разом із членами ПЕН-клубу, який він очолював від 1946 р., відвідав Хіросіму й Нагасакі, місця атомних бомбардувань. Про своє прагнення вічного миру на землі митець розповів у новелах «Кораблики», «Камелія» Твори Ясунарі відзначено ускладненістю підтексту, ефектом недомовленості й несподіванки. Досліджуючи психологію людини, її відносини зі світом та природою, Кавабата завжди орієнтувався на зв’язок із тією дійсністю, яку він прагнув збагнути.1968 року Кавабаті Ясунарі присуджено Нобелівську премію за «письменницьку майстерність, яка з великим почуттям виражає сутність японського способу мислення». В останні роки життя Кавабата напружено працював над новим романом.

В Україні окремі твори Ясунарі Кавабати переклали Іван Дзюб, Мирон Федоришин.

2. Перегляньте відео 

Тисяча журавлів

3. Робота з підручником.

Опрацювати теоретичний матеріал.

Стор. 216-220

4. Прочитати повість "Тисяча журавлів"

Підручник стор.220-235.

5. Дати відповіді на питання 

♦ У чому полягає сутність чайної церемонії у сприйнятті японців?

♦ Для чого Я. Кавабата використав чайну церемонію в композиційній побудові повісті «Тисяча журавлів»?

♦ У чому значення назви твору «Тисяча журавлів»?

♦ Як змальовано природу в повісті?

♦ Яку роль відіграє символіка у творі? Назвіть символи й поясніть їхнє значення.

♦ Схарактеризуйте образи жінок повісті «Тисяча журавлів». Яка героїня вам найбільше сподобалася? чому?

♦ Які філософські проблеми розв’язує Кікудзі?

♦ Розкажіть про ваше ставлення до Кікудзі. Чи близький вам цей герой? чим саме?

6.Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал уроку; знати зміст повісті "Тисяча журавлів"; дати письмову відповідь на запитання «Чому, на вашу думку, твір Я. Кавабати створює враження незавершеного?».

Немає коментарів:

Дописати коментар

Дистанційне навчання. Зарубіжна література 10 клас. 14.05.21

 Тема. Позакласне читання. Цикл творів Сью Таунсенд про Адріана Молуа. Еволюція головного героя, формування характеру й цінностей. Мета: поз...